MATIGMA
OppslagsverkProblemløsingEventyr
Oppslagsverk
Problemløsing
Eventyr
Velkommen
Om oppslagsverket
Fagmeny
Læreplanmål
Temaer
>
Tall og tallteori
>
Algebra
>
Funksjoner og modellering
>
Geometri
>
Sannsynlighet og statistikk
>
Økonomi
>
Kalkulus
>
Programmering og CAS
>
Logikk og bevis

Geometri

G.1
Grunnleggende geometri
G.1.1
Punkt, linje, plan og rom
G.1.1
Punkt, linje, plan og rom
Punkt, linje, plan og rom
Grunnbegreper i geometri
Gå til konsept
G.1.2
Vinkler
G.1.2
Vinkler
Vinkler
Vinkelmål, vinkeltyper og vinkelsummer
Gå til konsept
G.1.3
Trekanter
G.1.3
Trekanter
Trekanter
Ulike trekanter, egenskaper og kongruens
Gå til konsept
G.1.4
Firkantede figurer og polygoner
G.1.4
Firkantede figurer og polygoner
Firkantede figurer og polygoner
Klassifisering og egenskaper
Gå til konsept
G.2
Geometriske konstruksjoner og symmetri
G.2.1
Geometriske konstruksjoner med passer og linjal
G.2.1
Geometriske konstruksjoner med passer og linjal
Geometriske konstruksjoner med passer og linjal
Konstruksjon av figurer med passer og linjal basert på geometriske prinsipper.
Gå til konsept
G.2.2
Symmetri, speiling og rotasjon
G.2.2
Symmetri, speiling og rotasjon
Symmetri, speiling og rotasjon
Utforsking av speilsymmetri, rotasjon og andre typer symmetri i figurer.
Gå til konsept
G.2.3
Mønstre og tesselering (flislegging av plan)
G.2.3
Mønstre og tesselering (flislegging av plan)
Mønstre og tesselering (flislegging av plan)
Mønstre og tesselering som dekker planet uten overlapp eller mellomrom.
Gå til konsept
G.3
Geometri i planet
G.3.1
Omkrets, areal og målestokk
G.3.1
Omkrets, areal og målestokk
Omkrets, areal og målestokk
Beregning av omkrets, areal og bruk av målestokk i praktiske sammenhenger.
Gå til konsept
G.3.2
Pythagoras' setning og anvendelser
G.3.2
Pythagoras' setning og anvendelser
Pythagoras' setning og anvendelser
Bruk av Pythagoras’ setning til å finne ukjente lengder i rettvinklede trekanter.
Gå til konsept
G.4
Romgeometri – tredimensjonale objekter og volum
G.4.1
Polyedre – kuber, prismer og pyramider
G.4.1
Polyedre – kuber, prismer og pyramider
Polyedre – kuber, prismer og pyramider
Egenskaper og volum for polyedre som kuber, prismer og pyramider.
Gå til konsept
G.4.2
Sylindere, kjegler og kuler – volum og overflateareal
G.4.2
Sylindere, kjegler og kuler – volum og overflateareal
Sylindere, kjegler og kuler – volum og overflateareal
Beregning av volum og overflateareal for sylindere, kjegler og kuler.
Gå til konsept
G.4.3
Romlig forståelse og projeksjoner
G.4.3
Romlig forståelse og projeksjoner
Romlig forståelse og projeksjoner
Visuell og konseptuell forståelse av romlige figurer og projeksjoner.
Gå til konsept
G.5
Trigonometri – måling av vinkler og lengder
G.5.1
Sinus, cosinus og tangens
G.5.1
Sinus, cosinus og tangens
Sinus, cosinus og tangens
Forhold mellom sider i rettvinklede trekanter
Gå til konsept
G.5.2
Anvendelser av trigonometri
G.5.2
Anvendelser av trigonometri
Anvendelser av trigonometri
Lengde- og vinkelmålinger
Gå til konsept
G.5.3
Sinus- og cosinussetningen for vilkårlige trekanter
G.5.3
Sinus- og cosinussetningen for vilkårlige trekanter
Sinus- og cosinussetningen for vilkårlige trekanter
Bruk av sinus- og cosinussetningen for å løse trekanter uten rette vinkler.
Gå til konsept
G.5.4
Trigonometriske beregninger i rommet
G.5.4
Trigonometriske beregninger i rommet
Trigonometriske beregninger i rommet
Trigonometriske beregninger av vinkler og lengder i romgeometri.
Gå til konsept
G.6
Vektorgeometri og transformasjoner
G.6.1
Introduksjon til vektorer og koordinater
G.6.1
Introduksjon til vektorer og koordinater
Introduksjon til vektorer og koordinater
Grunnleggende innføring i vektorer og deres koordinatrepresentasjon.
Gå til konsept
G.6.2
Vektorregning – addisjon, subtraksjon og skalarprodukt
G.6.2
Vektorregning – addisjon, subtraksjon og skalarprodukt
Vektorregning – addisjon, subtraksjon og skalarprodukt
Utførelse av vektorregning: addisjon, subtraksjon og skalarprodukt.
Gå til konsept
G.6.3
Geometriske transformasjoner – forskyvning, skalering og rotasjon
G.6.3
Geometriske transformasjoner – forskyvning, skalering og rotasjon
Geometriske transformasjoner – forskyvning, skalering og rotasjon
Geometriske transformasjoner: translajon, rotasjon og skalering.
Gå til konsept
G.6.4
Matriser og lineære transformasjoner
G.6.4
Matriser og lineære transformasjoner
Matriser og lineære transformasjoner
Bruk av matriser til å representere og utføre lineære transformasjoner.
Gå til konsept
G.7
Anvendt geometri og modellering
G.7.1
Geometrisk modellering av praktiske situasjoner
G.7.1
Geometrisk modellering av praktiske situasjoner
Geometrisk modellering av praktiske situasjoner
Modellering av virkelige situasjoner ved hjelp av geometriske prinsipper.
Gå til konsept
G.7.2
Geometri og kunst (arkitektur, design og mønster)
G.7.2
Geometri og kunst (arkitektur, design og mønster)
Geometri og kunst (arkitektur, design og mønster)
Geometriske mønstre og former i kunst, arkitektur og visuell design.
Gå til konsept
G.7.3
Kart og navigasjon – praktiske anvendelser av geometri
G.7.3
Kart og navigasjon – praktiske anvendelser av geometri
Kart og navigasjon – praktiske anvendelser av geometri
Bruk av geometri i kartlesing, navigasjon og geografisk orientering.
Gå til konsept
G.7.4
Geometri i naturen – fraktaler, symmetri og vekstmønstre
G.7.4
Geometri i naturen – fraktaler, symmetri og vekstmønstre
Geometri i naturen – fraktaler, symmetri og vekstmønstre
Geometriske mønstre i naturen: fraktaler, symmetri og naturlige former.
Gå til konsept